تاریخچه نژاد پیت بول:
پیتبول از تلفیق دو نژاد قدیمی انگلیسی “اولد انگلیش بولداگ” و “اولد انگلیش تریر” در انگلیس و ایرلند به وجود امد.
تلفیق اولیه این دو نژاد در قرن نوزدهم “بول اند تریر” نام داشت که بعد ها نژاد های “بول تریر” و “استافورد شایر بول تریر” نیز از این تلفیق به وجود امدند.
“اولد انگلیش بولداگ” های قدیمی که امروزه منقرض شده و اثری از انها دیده نمی شود سگ های با جثه متوسط و بدنی بسیار عضلانی و کار امد بوده و از نظر کارایی بسیار سرامد تر از “انگلیش بولداگ” های امروزی که فقط ظاهری کمی شبیه به انها دارند را داشته اند. این سگ ها معمولا برای بازی هایی تحت عنوان بول گیم(جنگ با گاو) به کار گرفته می شدند.
تریر های ان زمان نیز همچنین سگهایی متوسط و بسیار چابک و پر سرعت بودند که برای شکار حیوانات کوچک مورد استفاده قرار می گرفتند.
پیتبول به شکل امروزی آن تحت عنوان “امریکن پیتبول تریر” در اواخر قرن نوزدهم به وجود امد و استفاده از این سگها در امریکا بسیار رونق گرفت و از همان ابتدا هدف از نسل کشی و اصلاح نژاد انها سگی با جثه متوسط و تلفیقی متناسب از “بولداگ” و “تریر” بود که توانایی بسیار بالا در جنگ با سگ های دیگر داشت.
از اوایل قرن بیستم به بعد پرورش و اصلاح نژاد پیتبول به شکل کاملا حرفه ای و هدفمند توسط بسیاری از داگ من های امریکایی ادامه پیدا کرد و این گونه بود که شاهد پیدایش بلاد لاین های مختلف از این نژاد به مرور زمان بودیم. هر بلاد لاین معمولا توانایی و عملکرد منحصر به فردی در ابعاد مختلف جنگ را داشت.
اوایل قرن بیستم (1909) بود که سازمانی تخصصی متشکل از پرورش دهندگان و کارشناسان خبره این نژاد تأسیس شد و استاندارد های ظاهری و رفتاری این نژاد را تبیین کرد. امروزه ملاک اصلی تشخیص اصالت نژادی یک پیتبول مهر تأیید این سازمان می باشد.
نکته اصلی که باعث شد پیتبول مثل بسیاری از نژاد های کاری از جمله ژرمن شپهرد به مرور زمان ضعیف نشود و همچنان نسل به نسل کارایی و عملکردش بهبود یابد وجود پرورش دهندگان حرفه ای و دلسوز بود که هدف از اصلاح نژاد را فقط و فقط بر مبنای افزایش کارایی در جهت رسیدن به هدف مورد نظر قرار دادند. به همین دلیل است که ما امروز پیتبول را به همان شکل و حتی بهتر از نظر عملکرد نسبت به گذشته می بینیم.
البته در این بین دو “نژاد امریکن استافوردشایر تریر” و “امریکن بولی” از پیتبول نشأت گرفتند که به مرور زمان به دلیل توجه به خصوصیات ظاهری در اصلاح نژاد و وجود پرورش دهندگان منفعت طلب امروزه به نژاد های ناکار امد با مشکلات عدیده سلامتی تبدیل شدند که البته ظاهری عامه پسند و گول زننده دارند.